Galeria Pomost - 15 lat

Galeria Pomost - 15 lat
ważne wyróżnienie

Galeria Pomost realizuje swoje zadania przy wsparciu finansowym Miasta Lublin

Galeria Pomost realizuje swoje zadania przy wsparciu finansowym Miasta Lublin

przyjaciele galerii pomost

  • http://wip-studio.pl/
  • http://www.paweladamiec.pl/
  • http://kornet.art.pl/

rekomendacje:


https://geniusz-fotografii.blogspot.com/p/blog-page.html

Szukaj na tym blogu

środa, 23 kwietnia 2014

cykl: PROMOTOR /Wojciech Sternak/

Bartłomiej Pędrak

WEHIKUŁ CZASU: reportaż wykonany techniką fotografii otworkowej

wernisaż:   25.04.2014    piątek    godz. 18:00

wernisażowi będzie towarzyszył slideshow najlepszych dyplomów z fotografii 2014 r. LUBELSKIEJ SZKOŁY SZTUKI I PROJEKTOWANIA
promotorzy: Mirosław Kilijańczyk /Dominika Pękała, Maciej Stefański, Andrzej Zięba, Aneta Syrokosz/ Wojciech Sternak /Artur Kowalczyk, Joanna Sztompka, Karolina Potrzyszcz, Karolina Szymula/

Bartłomiej Pędrak
absolwent
    - ochrony środowiska na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim
     - Lubelskiej Szkoły Sztuki i Projektowania  - specjalność fotografia
wystawy
     - zbiorowa w ramach "Dnia Papieskiego Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego KUL"
     - indywidualna "Każdego dnia jest koniec świata" w Galerii Fotografii WŁĄCZNIK przy Instytucie Architektury Krajobrazu KUL

cykl: PROMOTOR /Wojciech Sternak/

Wokół fotografii Bartłomieja Pędraka
Koło nabiera pędu
     W dzisiejszych czasach wszystko jest robione na już i o najlepszych parametrach za rozsądną cenę. Optymalizacja często sprowadza się do tak precyzyjnego zaprojektowania produktu, by wszystkie podzespoły wymagały wymiany po równym, określonym czasie - słowem, by nie opłacało się naprawiać, aby kupić nowe, lepsze, najlepiej na promocji. By wystarczyło na następne kilka lat. Koło się kręci.
     W tym samym czasie istnieje człowiek. Ty. Ja. Niezoptymalizowany. Niemal bez możliwości wymiany podzespołów, a jednak działający. Niespiesznie, a spokojnie. Nie z promocji, a wartościowy. Nie na dziś, lecz na zaś. Spokojny człowiek naprawia koło, które ma około 50 lat i zaniemogło. I koło znów się kręci.
     Podobnie obraca się rolka analogowego filmu, po każdym wykonanym zdjęciu, przekręcana dłonią fotografa. Kamera otworkowa, której zasada działania sięga antyku, rejestruje obraz na kliszy. Bezpośrednio. Bez WiFi, bez WWW, nawet nie PeerToPeer. Bez obiektywu. Magiczne światło wpada przez maleńki otworek wprost do kamery i zapisuje się na fotograficznym negatywie. A później światło emanuje z gotowych prac - lightbox'ów, by wpaść przez źrenice do naszych oczu. Również tych, które czasem szukają czegoś na promocjach lecz o najlepszych parametrach. Koło się zamyka.
     I tylko człowiek - sam własną wolą - jest w stanie wyrwać się z tego kręgu, by przystanąć na chwilę i dać się zachwycić patrząc na fotografie wykonane powoli, bez pośpiechu, o sprawach, które biegną w rytmie ludzkiego serca, a nie megafonów.
                                              Wojciech Sternak


WEHIKUŁ CZASU - reportaż wykonany techniką fotografii otworkowej

Niniejsza wystawa to reportaż wykonany techniką fotografii otworkowej, dotyczący pracy mechanika Radosława Mikulskiego zajmującego się renowacją zabytkowych motocykli. Użyta w procesie twórczym camera obscura jak wehikuł czasu przenosi w świat początków fotografii. Prezentowane prace przedstawiają rzemieślnika, którego ręce są "swoistą machiną" próbującą cofnąć czas i przywrócić świeżość starym motocyklom. Ze względu na specyficzny charakter fotografii otworkowej oraz dla podkreślenia zarejestrowanego światła, prace zostały zaprezentowane w formie citylightów.
Kamera otworkowa użyta do wykonania reportażu została wykonana przez autora dzięki przeróbce średnioformatowego  /6x9/ aparatu Ihagee Ultrix. Z aparatu został usunięty obiektyw oraz elementy podtrzymujące mieszek aparatu. Mieszek został złożony do pozycji pokrywającej się z brzegiem aparatu i przytwierdzony do niego blaszką z otworem o średnicy 10 mm. Do tak przygotowanego aparatu została zamontowana blaszka, w której znajduje się otworek o średnicy 0,9 mm. Zbudowana kamera otworkowa posiada ogniskową 34,5 mm i przy rozmiarze otworka 0,9 mm przesłonę 38. Fotografie zostały wykonane na filmach kolorowych Fujicolor Professional PRO 400 H.
                                           Bartłomiej Pędrak

prace