wernisaż 12/06 2015 /piątek/ godz. 18:00
wystawa zrealizowana w ramach stypendium Prezydenta Miasta Lublina na projekt z zakresu upowszechniania kultury
koordynator wystawy: Małgorzata Wielgosz
Lubelskie impresje. Fotografie -
haiku.
Wystawa
zbiorowa
Co
emanuje z tych zdjęć? Spokój, brak pośpiechu. Zawierają w sobie coś z
japońskiego stosunku do życia - mushin
- świetnie zdefiniowanego przez dr Agnieszkę Żuławską-Umedę: „Są to dwa
ideogramy, z których jeden wyraża niebyt, a drugi serce, duszę, myśl. Stan
‹‹spokoju emocjonalnego››, w którym nie istnieje wysiłek woli. Aby wyjaśnić
słowo mushin, często podaje się za
przykład noc i jasny księżyc, który świeci nad jeziorem. Woda odbija światło
księżyca, a dzieje się to właśnie ‹‹bez dążenia››.
Buddyjski
poeta ogląda świat w taki sposób, jakby patrzał na niego w lustrze. Mushin jest tym lustrem i daje jego
oczom i sercu obraz najbardziej obiektywny, nie pozwalając zapomnieć o tym, że
i on w tym obrazie istnieje. Ale ten, kto pozbawiony jest takiego spojrzenia,
mógłby iść przez życie nie ‹‹współodczuwając›› [bo za mało powiedzieć: nie
zauważając] przedmiotów, zwierząt, roślin i innych zjawisk przyrody”.
Uczestnicy projektu „Haiku o Lublinie. Lublin w wierszach i fotografii”,
zrealizowanego dzięki stypendium Prezydenta Miasta Lublin, świetnie to dostrzegają, niekonwencjonalnie
przedstawiając lubelską architekturę
i przyrodę. Z buddyjskim przekonaniem o nietrwałości - mujōkan - oddają przemijalność, zmienność, kruchość, ulotność świata i obserwującego go człowieka. Ze zdjęć przebija pustka, ascetyzm formy uzyskany
m. in. przez czarno-białą kolorystykę, nie narzucanie barw odbiorcy,
ale pobudzanie jego wyobraźni do działania.
i przyrodę. Z buddyjskim przekonaniem o nietrwałości - mujōkan - oddają przemijalność, zmienność, kruchość, ulotność świata i obserwującego go człowieka. Ze zdjęć przebija pustka, ascetyzm formy uzyskany
m. in. przez czarno-białą kolorystykę, nie narzucanie barw odbiorcy,
ale pobudzanie jego wyobraźni do działania.
Zdjęcia
Bartłomieja Rączki i Moniki Pawlliny wykonane pod opieką Janusza Wlizło,
prowadzącego Zoomik. Klub Miłośników Fotografii w Radzyniu Podlaskim, oddają nie tylko mushin,
ale również inne japońskie kategorie estetyczne. Autorzy prac na wystawie „Lubelskie
impresje. Fotografie – haiku” stworzyli je
zgodnie z japońskimi kategoriami piękna: yūgen
- tajemniczości i mistycyzmu, sabi -
osamotnienia, wabi - nietrwałości,
prostoty, niedoskonałości, atarashimi
- niepowtarzalności, karumi -
lekkości, okashi – oddającego czarujące,
rozkoszne, interesujące czy nawet fascynujące rzeczy i sprawy. W efekcie
zyskujemy minimum obrazu, fragmentaryczność świata, ale także esencję treści i
nastroju, impresji, doznań, impulsów, ulotnych wrażeń, przeżytych przez autorów
fotografii, do których należą: Oliwia Sałata, Oliwia Wlizło, Alicja
Przybyszewska, Grażyna Łobodzińska, Waldemar Frąckiewicz, Waldemar Komorowski,
Kinga Witkowska - Mirosław, Katarzyna Rymarz, Bartłomiej Rączka, Anna Sękowska,
Anna Litwin, Małgorzata Wiącek, Amelia Domańska, Monika Pawllina, Artur
Kowalczyk.
Małgorzata Wielgosz - koordynatorka wystawy
prace
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz